کمپین واژه‌ای است با سابقه چند ساله و تقریباً جدید در کشور ما.

اهالی بازاریابی و تبلیغات این مفهوم را می شناسند و برای پیشبرد

اهداف ترویجی و تبلیغاتی خود از آن استفاده می کنند.

فعالان سیاسی نیز از واژه کمپین و کاربردهای آن در برخی موارد آشنا هستند.

این موارد معمولاً به کمپین‌های انتخاباتی محدود می شود.

برنامه ریزی و تدوین کمپین ها، فعالیت‌هایی گروهی هستند که

مجموعه ای از کارشناسان رشته های مختلف از جمله بازاریابی،

جامعه شناسی، رفتار شناسی، ادبیات و… آنها را خلق می کنند.

متخصصین تبلیغات و ارتباطات نیز هدایت این مجموعه ها را به عهده دارند.

کمپین واژه ای با ریشه فرانسوی است به معنای یک رشته عملیات جنگی.

از همین تعریف می توانیم به ماهیت کار کرد کمپین ها دسترسی پیدا کنیم.

یک رشته عملیات یعنی تدوین فعالیت های مرتبط برای دستیابی نتیجه نهایی

به صورتی که این فعالیت ها اثر هم افزایی بر روی یکدیگر داشته و با هدفی

از پیش تعیین شده طراحی شده باشند.

اولین قدم در طراحی کمپین تبلیغاتی تعیین اهداف است.

این اهداف معمولاً از تحقیقات و تحلیل وضعیت به دست می آیند، لذا مرحله

صفر از تدوین کمپین، اقدامات تحلیل بازار، رقبا و مطالعه سازمان است است

تا مسائل و اهداف مشخص شوند.

هدفی که از تحقیقات بازاریابی استخراج می شود موجب کاهش ریسک و

هزینه های بازاریابی خواهد شد.

استراتژی بازاریابی ویروسی

روند تدوین کمپین های بازاریابی ویروسی نیز شباهت زیادی به روند تدوین کمپین های تبلیغاتی دارند.

تفاوت اصلی آنها ریشه در استراتژی‌هایی دارد که برای هر کدام طراحی می کنیم.

استراتژی بازاریابی ویروسی به صورت ویژه بر ایجاد WOM یا بازاریابی دهان به دهان (WOMM)

یعنی چگونگی ایجاد همهمه و ایجاد شرایطی که نام برند، محصول و یا ایده مورد نظر ما سر زبانها بیافتد

و توسط مشتریان و مخاطبان به یکدیگر معرفی شود.

علت اینکه از عبارت کمپین بازاریابی ویروسی استفاده می کنیم و واژه تبلیغات را مورد استفاده

قرار نمی دهیم این است که این روش تنها به فعالیت های تبلیغاتی بسنده نمی‌کند و بنابر موقعیت

و مختصات محصول و برند و ملاحظات دیگر در کل فعالیت‌های ترویجی و ارتباطی(IMC) مورد استفاده

قرار می گیرد.

گاهی نیز بازاریابی ویروسی پارا فراتر گذاشته و برای دستیابی به اهداف خود به قلب آمیخته بازاریابی

که متشکل از آمیخته محصول، توزیع، قیمت گذاری و فعالیت های ترویجی هستند ورود می کند و

استراتژی های ویروسی را با آنها می آمیزد.

به طور مثال استفاده از از استراتژی های بازاریابی ویروسی در کمپین‌های روابط عمومی بسیار موثر

واقع می شوند، زیرا یکی از اهداف مهم روابط عمومی ایجاد اعتبار و آگاهی سازی عمومی می باشد

که با اهداف بازاریابی ویروسی هم راستا میباشند.

بخشی از فعالیت های مهم برنامه های ترویجی نقاط فروش(POS) هستند.

اگر بر اساس تفکر واحد و استراتژی مشخص کمپین تبلیغاتی خود را برنامه ریزی کرده باشیم،

برنامه های نقاط فروش میتوانند نقش تکمیل کننده فروش را انجام دهند.

بخشی از استراتژی های بازاریابی ویروسی بر برنامه ریزی نقاط فروش تمرکز میکنند، بصورتیکه

میتواند از این ابزار برای یادآوری تبلیغات،ترغیب به خرید، اطلاع رسانی و معرفی محصول استفاده کرد.

در این بخش بازاریابی ویروسی پا را فراتر میگذارد و از این ابزار برای رضایت مخاطبان و ایجاد وفاداری

مشتریان استفاده میکند.

_ایده تبلیغاتی ویروسی

_بازی سازی

_انتقال اعتبار اجتماعی

_تغییر چهارچوب ذهنی

_ایجاد محدودیت

_ایجاد قیاس

_ایجاد زیستگاه برای محصولات

_درگیری احساسی

_پیشنهاد فوق ویژه نه ویژه

_ملموس کردن پیشنهادات

بنابر اهداف ارتباطی و بازاریابی کمپین، یک یا چند عامل ذکر شده در بالا انتخاب می شود

و برنامه های ترویجی را بر اساس آنها طراحی میکنیم.

دو مزیت اصلی بازاریابی ویروسی

  • صرفه اقتصادی
  • اثربخشی طولانی مدت

دو مزیت اصلی کمپین بازاریابی ویروسی

_صرفه اقتصادی:

از مهمترین ویژگی های بازاریابی ویروسی صرفه اقتصادی آن است.

ویروسی شدن پیام ها و ایده های ما باعث انتشار و اشتراک گذاری

خودبخودی آنها در میان مردم می شود.

گروه های هدف کمپین تبلیغاتی نقش رسانه های آنرا بازی خواهند کرد.

لذا فراوانی استفاده از رسانه ها کاهش پیدا میکند و این یعنی کاهش

چشمگیر هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی.

_اثربخشی طولانی مدت

بسیاری از کمپین ها و برنامه های تبلیغاتی به دلیل استراتژی ضعیف

و همچنین عدم ارتباط مناسب با برند تجاری، بعد از اتمام اکران

به فراموشی سپرده می شوند و ناگزیر به تکرار و تکرار هستند.

یک کمپین بازاریابی ویروسی اصولی این نقطه ضعف را شناسایی

کرده و تدابیری را پیش میگیرد که داستان برند و پیام های تبلیغاتی

در طولانی مدت در خاطر مخاطبان بماند.

امروز بسیاری از اقدامات بازاریابی و تبلیغات در فضای دیجیتال انجام میشود.

ابزارها و رسانه های دیجیتال به علت مقرون به صرفه بودن و قابلیت اندازه گیری

دقیق نتایج، یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محسوب میشوند.

با توجه به مزایای بازاریابی دیجیتال، بسیاری از آژانس های تبلیغاتی بصورت

تخصصی کمپین های دیجیتال مارکتینگ و زیرمجموعه های آنرا همچون کمپین

شبکه های اجتماعی و… تدوین و اجرا میکنند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ به علت استفاده از ابزارهای دیجیتال قابلیت بسیاری

برای باز نشر دارد، شما به سادگی میتوانید محتوای مورد علاقه خود را با دیگران

به اشتراک بگذارید.

نکته مهم اینجاست که اگر بخواهیم هر محتوای تبلیغاتی را با دوستانمان به

اشتراک بگذاریم پس از مدت کوتاهی هیچ دوستی نخواهیم داشت!

به همین علت کمپین های دیجیتال بسیار محدودی هستند که موفق شده اند

وایرال شوند(سر زبانها بیافتند).

محتوای تبلیغاتی باید دارای ویژگی هایی باشد که اشتراک گذاری آن برای

مخاطبان فرصتی ویژه به نظر برسد.

با استفاده از استراتژی های ‌بازاریابی ویروسی(viral marketing) در کمپین های

بازاریابی دیجیتال فرصت های مناسبی ایجاد  میکنیم تا مخاطبان با اشتراک گذاری

پیام های کمپین برای خود اعتبار کسب کنند.

 

خلاصه نکات کلیدی این مقاله:

_کمپین بازاریابی ویروسی و کمپین تبلیغاتی از نظر ساختار کلی به یکدیگر تشابه دارند.

_تفاوت این دو نوع کمپین در استراتژی آنهاست.

_کسب و کارهای متوسط و کوچک نیز به علت نیاز کمتر به رسانه های انبوه،میتوانند از

کمپین بازاریابی ویروسی استفاده کنند.

_اثر بخشی روش مذکور به علت ایجاد WOM بسیار زیاد میباشد.

_کمپین های شبکه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ میتوانند با استفاده از تکنیک های

بازاریابی ویروسی، رشد و موفقیت خود را به شدت افزایش دهند.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ویروسی و درخواست مشاوره تماس بگیرید.

همین الان تماس بگیرید