در آغاز باید یک واقعیت را بدانید:

یک کودک 200 درصد حس بویایی قوی تری نسبت به یک مینسال دارد.

 

پس میتوان گفت هر چه سن انسان افزایش پیدا میکند، حس بویایی وی کمتر میشود.

بسیار این جمله را از پدر و مادر خود شنیده ایم و خودمان نیز این را تجربه کرده ایم که:

در کودکی همه چیز رنگ و بوی بیشتری داشت…

این جمله واقعیت مذکور اول را تایید میکند.

. البته این بدین منظور نیست که در سنین بالاتر این حس اهمیت کمتری خواهد داشت،

بلکه اطلاعات فراوانی به ما میدهد و تاثیرات بسیاری درانتخاب های ما دارد.

 

حیوانات معمولا هنگام رویارویی با مکان یا شخصی جدید شروع به بو کردن میکنند و

اطلاعات مهمی را دریافت میکنند، همچنین انسان ها نیز با بو کردن، اطلاعات فراوانی

بدست می آورند.

دایان آکرمن استاد دانشگاه کمبیا و نویسنده معروف امریکایی می گوید:

سیم ضامن بو را بکشید و خواهید دید که خاطره ها در یک آن منفجر میشوند.

 

اگر جزئیات خاطرات کودکی را از یاد برده باشید، شاید با یک بوی نان، بوی خاک باغچه

و یا با بوی عطری که پدر یا مادر استفاده میکردند، تمام آن بخش از خاطرات با جزئیات

به طرز باور نکردنی زنده میشوند.

آیا برندینگ جز بوجود آوردن تداعیات، خاطرات و احساسات منحصر بفردی است که

احساس تعلق ایجاد میکنند؟

با ما همراه باشید تا از اهمیت حس بویایی در برندسازی بیشتر آشنا شوید.

 

از همان کودکی تا امروز اقوام نزدیک برای ما تداعی کننده خاطرات بخصوصی و حس

منحصر بفردی هستند.

مثلا دایی من یادآور تعلق به سنت های دینی و ساده زیستی است. یکی از بخش هایی

که این یادآوری را قدرت میبخشد، حس بویایی است.

تمام بوهایی که در خانه دایی وجود دارد مثل بوی غذا با ادویه های مخصوص آنجا،

بوی عطر و حتی بوی مبلمان و پور لباسی که استفاده میکنند با هم ترکیب شده و بوی

خاصی را تولید کرده اند.

من هر کجا باشم با استشمام این بو بلافاصله به یاد خانه دایی خواهم افتاد.

 

حال با این اطلاعات متوجه میشویم که چگونه با بوجود آوردن بویی منحصر بفرد در

برندسازی و تکرار استفاده از آن حتی در بسته بندی ها و سمپلینگ و فضای فروشگاهی،

میتوانیم اثری طولانی مدت بر ذهن، روح و احساس مشتریان بگذاریم.

 

گروه هواپیمایی سنگاپور از عطرهای سفارشی در تمام هواپیماها، مهماندارها

و پرسنل خود استفاده میکند.

تکنیک هواپیمایی سنگاپور در برندینگ

مکزیکی ها معتقدند بوی نفس انسان برای بوجود آوردن نطفه از خود نطفه مهمتر است.

تحقیقات بسیاری بر روی اثرگذاری بو بر برندینگ محصولات انجام شده است.

در یکی از این تحقیقات که درباره نقش عناصر حسی بر انتخاب و تعلق به برند های صابون انجام شد،

برند داو رتبه ممتازی دریافت کرد و مشخص گردید که حس بویایی بیشترین تاثیر را بر وفاداری به برند

در مقایسه با بقیه ی حس ها داشته است.

 

میتوان گفت که حس بویایی از بکرترین احساسات انسان است، چون روشی برای تقویت آن

کشف نشده است.

شاید بتوانیم چشم مان را بر روی چیزی ببندیم و یا صدایی را گوش ندهیم و از گوشی هدفون

استفاده کنیم اما نمیتوانیم نفس نکشیم.

 

این حس مستقیم به تنفس ما مربوط است و هر نفسی که میکشیم گویی داریم چیزی

یا فضایی را بو میکنیم و این اتفاق حدود  20.000 مرتبه در روز تکرار میشود.

بویایی برای تامین امنیت ما نیز بسیار حیاتی است.

از تشخیص دادن سوختن ماهی تابه روی اجاق گاز گرفته تا تشخیص گازهای سمی و ….

یک ملوان امریکایی که در ویتنام خدمت میکرد میگفت:

من بخاطر حس بویایی ام زنده ام. در بسیاری از موارد در جنگ، شما نمیتوانید سنگر را ببینید،

حتی اگر جلوی چشمتان باشد.

اما من بوی ویتنامی های شمالی را قبل از دیدن و یا شنیدن آنها تشخیص میدادم!

بعضی بوها یادآور فعالیت های خاصی هستند،

مثلا با تشخیص بوی جوجه کباب یاد پیکنیک و فضای سبز خواهیم افتاد، با

با بوی کلر به یاد استخر میافتیم،با بوی مداد یاد مدرسه و بسیار موارد دیگر…

 

یکی از استراتژی های ارتباطات در برندینگ در بازاریابی ویروسی استفاده از همین

یادآورها است، یعنی طراحی سلسله عناصری که یادآور برند و یا محصول ما باشد.

 آزمایش های فراوانی انجام شده است که قدرت تاثیرگذاری یادآورها را اثبات میکند.

 

حال میتوانید تصور کنید که چه بسیار اقداماتی برای بوجود آوردن تداعی های

بویایی میتوانید انجام دهید.

اقداماتی که نه تنها مشتریان و مخاطبان را به یاد شما بیاورند، بلکه به شما و

خدماتتون تعلق خاطر نیز پیدا کنند.